INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA (IPGM) KAMPUS TAWAU

>> Friday 24 April 2009

Institut Pendidikan Guru (IPGM) Kampus Tawau

Rancangan pembinaan Maktab Perguruan di Tawau sememangnya sudah lama dirancang. Pengumuman rasmi dibuat pada 15 Mei 1992, oleh Timbalan Menteri Pendidikan negeri Sabah iaitu Datuk Leo Micheal Toyad. Pembinaan institut ini telah dimulakan pada 2 Julai 2001 oleh Consortium ASSB-BESB JV Sdn. Bhd. dengan menelan belanja sebanyak RM 87 juta. Pembinaannya siap pada November 2004. Pada 27 Disember 2004, seramai 170 orang guru pelatih KDPM dan PISMP dari Maktab Perguruan Sandakan (MPS) telah dipindahkan ke Maktab Perguruan Tawau. Berikutan itu MPS ditutup.
Penutupan MPS dibuat atas sebab perancangan jangka panjang Kementerian Pendidikan untuk menyediaan latihan perguruan yang berkualiti untuk bakal guru dan juga guru-guru dalam perkhidmatan. Kelengkapan latihan yang terkini serta infrastruktur yang mencukupi setaraf dengan kemudahan yang terdapat di IPT lain adalah perlu untuk menjamin kualiti latihan dan seterusnya kualiti guru yang dikeluarkan. MPS juga mempunyai keluasan tanah yang terhad dan tidak memungkinkan projek-projek naik taraf prasarana pembelajaran dapat dilaksanakan.
Sempena penaiktarafan maktab perguruan di seluruh Malaysia pada 6 Mei 2006 nama Maktab Perguruan Tawau telah digantikan dengan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tawau, Sabah. Manakala Maktab Perguruan Sandakan redha untuk menghembus nafasnya yang terakhir.

0 comments:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP